בימים אלה אני עובדת על ספר ילדים בשם :"גנבי ההווה" שהולך לצאת בקרוב. הספר עוסק במיינדפולנס.
מה זה מיינדפולנס (קשיבות)?
באופן טכני, כולנו נמצאים בהווה ברגע הנוכחי. אצל רבים מאיתנו רק חלק קטן נמצא כאן.
במקום להיות נוכחים באופן מלא בהווה, רוב הזמן אנחנו עסוקים בזיכרונות מהעבר, מטיילים במחשבות, דואגים מפני העתיד, שופטים את הדברים המעטים שאנחנו כן רואים ומגיבים להם. למעשה, כאשר אנחנו מקדישים זמן רב מדי למחשבות על העתיד ועל העבר, אנו מחמיצים חלק גדול בחיינו..
מיינדפולנס- קְשיבוּת, בעברית היא מודעות קשובה ולא שיפוטית, המופנית אל מה שקורה כאן ועכשיו. זו היכולת להיות נוכח בהווה ולהכילו, בין שהוא נעים ובין שאינו נעים. אם נוקטים עמדה לא שיפוטית בעת היתקלות בחוויה, מביעים סקרנות ללא הדיפה והימנעות וחווים פחות רגשות לא נעימים כמו פחד, חרדה ועצב.
בשלב של תכנון האיורים לספר, חשבתי על ילד בשם יאיר עם תסמונת דאון כמתאים לתאור של מישהו שיודע לחוות את הרגע באופן מלא. כשהוא צוחק ומחייך זה מכל הלב, כשהוא אוכל הוא מרוכז באופן מלא באוכל ונהנה. כשהוא עצוב הוא מראה את זה. ברגע שהוא נרגע הוא מיד יכול לעשות סוויטצ' ולהיות הכי שמח.
למי שמתבונן מהצד, זה יכול להיראות מוזר, המעבר הקיצוני הזה, המהירות שהוא עובר מעצב לרוגע ושמחה. אבל האמת היא שזה ממש לא מוזר (זה לא הפרעת אישיות גבולית ). יאיר פשוט נמצא כולו ברגע הנוכחי. ועזב לגמרי את הרגע הקודם שהיה אולי לא נעים, אחרי שהוא נתן לו את הכבוד ונכח בו. אבל זהו עבר! נרגענו! הלאה, מה עכשיו?
אני מניחה שהרבה אנשים מביטים ביאיר ובילדים וילדות נוספים עם תסמונת דאון כמסכנים מוגבלים.f
אבל במובן מסוים אפשר לראות את המציאות באופן הפוך. לעיתים אנחנו מסכנים ומוגבלים כשאנחנו בוחרים לחשוב יותר מדיי על אירועים לא נעימים שהתרחשו בעבר (גם הקרוב) או דואגים מפני עתיד שאין באפשרותנו ובדאגתנו לשנות, וגורמים לנו להרגיש לא נעים.
נכון שיש ליאיר מוגבלות שכלית, אבל ביכולת להימצא במצב של מיינדפולנס הרבה מאיתנו גם עם אינטלגנציה גבוהה מוגבלים והוא פחות.
כאשר אנחנו חווים משהו אוטנטי שיוצא מהלב זה בד"כ נכנס ללב. דבר מעניין ששמתי לב הוא שמפגש של יאיר עם אנשים סביבו, מוציא מהם חיוכים, צחוק, רוגע, הנאה וכל מה שבעצם מרכיב את החוויה והימצאות ברגע הנוכחי.
כדאי לנו ללמוד ולהתאמן לשפר את היכולת שלנו להיות בקשיבות לרגע הזה! ולהרגיש יותר טוב.
.